Sympatie k revolučnosti a změna v literární tvorbě Maxima Gorkého na počátku 20. století – příklon k sociální analýze-první romány a dramata

6.část

Jak již jsem uvedl na počátku 20. století se dostal Maxim Gorkij 
do Petrohradu, později i do Moskvy. To už měl za sebou nejen 
extrémně těžké dětství i rané mládí, útrpný život bosáka, ale i 
opakované věznění. Zhruba od počátku 20. století se v jeho díle 
začíná prosazovat stále více a více revolučnosti. Ale nejen v jeho díle.
V té době to v Rusku již vyloženě vře v celé společností. Vše vyvrcholí 
ve skutečnou revoluci v roce 1905. V té době v krvavých letech 1905-1906 
se jeho revolučně romantické motivy přestěhovaly z říše fantazie 
do světa skutečnosti. Dobře je to vidět na příkladu revolučního dělníka 
Pavla Vlasova z románu ,,Matka"/1906/.Vlasov se stává ,,Bouřlivákem" 
v lidské podobě a místo rozbouřenými vodami je nesen vlnou rozbouřeného
lidového moře. Ale základní romantické ladění zůstává i v prvních 
Gorkého románech i dramatech. Ještě před ,,Matkou" vychází na přelomu 
19. a 20. století první velký Gorkého román ,,Foma Gordějev", 
nejprve otiskovaný na pokračování v časopisu ,,Život". Tato Gorkého 
románová prvotina je už skutečným dílem na vysoké úrovni. 
Hlavním hrdinou je kupecký synek Foma, který cítí, že otcův podnik
hrozí z něho udělat svého otroka. Všechno lidské se v něm bouří.
Foma má blízko k obyčejným lidem, blíž než k vlastnímu prostředí. 
V kritickém postoji k němu ho bezděky utvrzuje i silná láska k prosté ženě. 
Mezi kupci se cítí být ,,zbytečným člověkem". Ale individuální vzpoura
končí tragicky: je prohlášen za blázna a žezlo podniku přejímá ,,silný" 
muž Majakin, do jehož životního kréda Gorkij záměrně vložil kus filozofie 
F. Nietzsche. Samotného Fomu Gorkij poprvé ,,vykreslil" - v duchu ruských
klasiků"- jako novodobého ,,zbytečného člověka" z podnikatelských kruhů. 
V podobných postavách si Gorkij vůbec liboval. V jeho díle se začíná stále 
více prosazovat aspekt sociálně analytický. Jednou z uměleckých zvláštností 
Gorkého sociálně analytické metody je vytváření jakýchsi ,,odštěpeneckých 
povah" Právě takovou povahu je Foma Gordějev. Tyto povahy samy o sobě
nebývají pro své prostředí charakteristické, ale mají tu zázračnou vlastnost, 
že jsou pomyslným reflektorem , který ozařuje dva prostory zároveň.
Ve srovnání s nimi vyniká totiž ohavnost řadových představitelů prostředí, 
z něhož utíkají - v tomto smyslu jsou reflektorem vyloženě sociálně a mravně 
kritickým, avšak ve své osamělosti a sebeanalýze jsou i světlem otočeným dovnitř, 
do vlastní duše a v tomto smyslu bývají světlem sebekritickým, které prozrazuje
co v člověku chybí, aby mohl vzdorovat životu. V další Gorkého tvorbě téměř 
neexistuje jediné větší dílo , ve kterém by takoví odštěpenci nehráli závažnou úlohu. 
Jejich společným rysem je hloubavé přemýšlení o smyslu života, o skutečné 
lidskosti, zároveň však také přemíra reflexe, která jim brání v překročení
začarovaného kruhu jejich osamělosti a tragické bezvýchodnosti.
Připomínají postavy A.P.Čechova - otrávené zkažeností světa, 
pouze s tím rozdílem, že u Gorkého již tuší jeho blízký konec a 
že jsou konfrontováni - byť někdy jen v náznaku - s těmi, kdo 
přijdou po nich. K analogickým závěrům docházel v Rusku už Čechov -
,,dával správnou diagnozu, ale ještě ji nedokázal dokonale léčit." 
Gorkij naopak jako budoucí socialistický realista předpokládal že 
,,léčení" již zná, nebo že alespoň k němu správně směřuje. Řešení většiny 
sociálních i morálních ,,neduhů" jimiž lidstvo na začátku 20. století trpí
vidí Gorkij už v revoluci. K té pak v roce 1905 skutečně došlo. 
A i když tato revoluce nevyřešila ani zdaleka všechny problémy, 
přece jen tento nový postoj znamenal v umění pokrok. Proto Gorkého
 ,,zbyteční lidé" jsou v jeho sociálně analytických prózách a dramatech 
zobrazeni ve zcela jiné perspektivě než u předchozích ruských klasiků.
 Je tomu tak ve všech autorových nejanalytičtějších dílech/i po revoluci 1905/, 
zejména v románech ,,Městečko Okurov"/1909/, a
,,Život Matveje Kožemjakina/1910-1911/ i prvních sociálně analytických dramatech ,,Letňáci/,,Letní hosté/
"/1904/, ,,Děti slunce"/1905/ a ,,Barbaři"/1905/. V těchto dramatech 
zaměřuje Gorkij svůj kritický  pohled na propast mezi ruským lidem
a ruskou inteligencí. 

Napsat komentář