Svatý Václav
Snad o žádném z českých knížat nemáme tolik zpráv, jako o Václavovi, který byl později svatořečen a dokonce je až do dnešních dob považován za Patrona českého národa.
V jednom je ale velký problém. Všechny údajně přesné zprávy pocházejí z církevních pramenů tzv. Legend. Ty byly o jeho životě a mučednické smrti napsány hned čtyři. Jenže…. Lze legendy, které se i v základních obsahových zprávách od sebe poměrně značně liší považovat za skutečné hodnověrné historické údaje? Přitom není nikoho, kdo by s jistotou znal byt jen elementární životopisná data knížete Václava, natož detaily z jeho soukromého či politického života.
Svatý Václav! Jedno je jisté -existoval a byl českým knížetem. Už ale třeba jen letopočty, kdy žil, nebo byl vládcem se od sebe často liší. Ten nejpravděpodobnější je, že vládl v letech 925-935. Pro skutečný Václavův život je však k dispozici jen dvojí kratičká a trochu nesrozumitelná zpráva saského kronikáře, mnicha Widukinda. Dva skromné , krátké odstavečky oznamují, že snad roku 929 se tento český panovník stal poplatným zakladateli saské vládnoucí dynastie Jindřichu Ptáčníkovi. A to je vlastně vše. Absolutně nic víc skutečně věrohodného není k dispozici./Pro zajímavost : letopočet 929 se ještě v minulém století uváděl jako datum jeho zavraždění./
Pokusme se ted vytáhnout z církevních legend aspon ta nejpravděpodobnější fakta z jeho života i vlády:
Umírá jeho otec- kníže Vratislav I. /snad roku 921/. Václav je v této době ještě nedospělý a tak než dosáhne plnoletosti bude vládnou jeho matka-vdova po Vratislavovi -kněžna Drahomíra./vládla snad nejdéle do roku 925/.
Pak Václav dospěje a ujímá se vlády sám. Již zmíněného roku 929 se poddává německému vládci Jindřichovi Ptáčníkovi. /Asi ví, že by v ozbrojeném boji proti němu neobstál./ Poddanství spočívá jen v každoročním odvádění polatku Němcům, který údajně činí 120 ušlechtilých volů a 500 hřiven stříbra. Poplatek pak prý minimálně několik let poctivě odvádí/To vylučuje jeho dlouhodobě udávaný letopočet zavraždění, který se uváděl též jako rok 929./
Tato pokorná politická koncepce však pobuřuje nejen jeho matku Drahomíru, ale I mladšího bratra Boleslava. Zejména Boleslav se nemůže s potupným odváděním poplatku smířit. Proto se postaví do čela spiknutí proti Václavovi a patrně roku 935 ho nechá zavraždit. Nedlouho po této události je Václav svatořečen.
Tyto údaje lze brát za prakticky věrohodné, zatímco ostatním údajům z církevních legend věřit zcela nelze, i když je jich tolik.
Na závěr lze ještě dodat, že památka na osobnost svatého Václava je i v budoucnosti hodně problematická. Sami Češi si ho označili za Patrona české země a jako takový v těžkých chvílích našeho národa skutečně jeho jméno pomáhalo. Na druhé straně bylo i zneužíváno. /například za nacistické okupace byl zrádcům a kolaborantům přiznáván tzv. ,,Řád svatováclavské orlice “ za to , že se poddali a pomáhali Němcům./ Za to ovšem svatý Václav nemůže, tím spíš, že o jeho skutečném životě a činnech nevíme hodnověrně téměř nic.
Luboš Hora-Kladno