ČESKÁ KNÍŽATA 4

Drahomíra a Ludmila

Patrně roku 921 umírá český kníže Vratislav I. Kdo ho má nahradit v čele teprve se formujícího Českého státu, když jeho nejstarší syn Václav ještě nedosáhl plné dospělosti? Díky tomu se do čela státu dostává poprvé a až do dob Marie Terezie i naposled žena. Jedná se o Vratislavovu manželku kněžnu Drahomíru. Vládne sice jen krátce/snad 3 roky/ ale i tak se v celých českých dějinách jedná o unikátní situaci./právě s Marií Terezií byly pouze 2 ženy v čele státu až do současnosti/

Situace v teprve vznikajícím státě je však složitější. Nemalý podíl na tom má i její tchyně Ludmila-manželka prvního historicky doloženého českého knížete Bořivoje I. Drahomíra sice oficiálně vládne, ale budoucího knížete Václava nadále vychovává Ludmila. Hodnověrných zpráv o této době máme žel velmi málo.

Zato máme plno údajů z církevních legend/životopisy světců/, které třeba jen o svatém Václavu byly napsány hned čtyři. Ty zasahují až do neuvěřitelných podrobností o dané době. Lze jim věřit, když se jejich údaje o stejné osobě dost liší? Pokusme se o to. Ludmila je mimořádně zbožnou křestankou, laskavou matkou chudých, nemocných i postižených. Naopak Drahomíra ač byla oficiálně také pokřtěna má sklony k pohanství. Je prý zlá až krutá. Aspon tyhle dvě ženy líčí všechny církevní legendy v podstatě stejně.

Mezi oběma ženami dochází vinou Drahomíry ke konfliktu. Zlá Drahomíra spatřuje v Ludmile sokyni, která ji chce připravit o moc, o bohatství a nakonec i o syna Václava. Pokorná Ludmila před vládychtivou snachou dobrovolně ustupuje a stěhuje se z Prahy na hradiště Tetín/u dnešního Berouna/. Spor obou žen ani tohle nevyřeší a tak Drahomíra sáhne ke krajnímu krutému řešení. Posílá na Tetín zjednané zloduchy Tunnu a Gommona, aby tchyni uškrtili. Ludmila prý přijímá krutý ortel pokorně v modlitbě s prosbou, zda by vrazi nemohli použít meče: neboť teprve prolití krve je považováno za pravé mučednictví. Vrazi jí prý nevyhoví a 15. září roku 921 ji na Tetíně uškrtí jejím vlastním závojem. I tak je vzata na nebesa jako mučednice a za nějakou dobu prohlášena za svatou. Bylo tomu opravdu tak jak je líčeno v církevních legendách? Musíme tomu věřit, protože jiné zdroje než legendy nemáme.

Luboš Hora-Kladno

Napsat komentář