Bosáci a bosácké povídky

5.část

Již výše jsem se ve své práci zmínil o pro Gorkého typickém pojmu 
,,Bosáci" a v této části bych ho chtěl co nejvíce přiblížit a stejně tak
představit alespoň stručně některé bosácké povídky Maxima Gorkého.
Kdo to vlastně byli Bosáci? Bosáci představují typy lidí,  kteří jsou 
vykořenění ze společnosti, vytržení ze řádu života, zavržení a ponížení.
Představují jakýsi zvláštní typ tzv.lumpenproletariátu, jsou to 
např. tuláci milující změnu a volnost, trhani, rolníci, kteří se 
nemohou uživit na půdě, bezzemci, vandrovní řemeslníci, 
notoričtí pijáci, hrubí rváči, zloději, ale i nešťastní, ztroskotaní 
a rozervaní inteligenti, náboženští blouznivci, zběhlí popi, prostě lidé,
kteří se zdaleka ne vždy vlastní vinou dostali na samé dno lidské společnosti.
Jejich postoj k tomuto pádu na dno je dvojí. Jedni jsou odevzdaní 
svému neradostnému osudu, druzí a to je případ samotného 
Gorkého se naopak proti osudu bouří ve stálém odboji a výboji proti životu, 
který se jim nepovedl a zacházel s nimi krajně nepřátelsky. 
A přece se mezi těmito lidmi, kteří nemohli v neradostném světě 
najít své místo, kteří byli i drsní a suroví ovládaní nezkrotnými 
vášněmi objevují alespoň záblesky šlechetnosti a velkomyslnosti,
lidé nadaní, přemýšlející a vnitřně silní. Bosáci neuznávají jiné zákony 
než ty, které si sami dali. Tito lidé dovedou mluvit o svém bývalém 
životě a o ,,normální" společnosti s krutým výsměchem i odporem,
ale také s hrdostí, že žijí lépe, než takzvaní spořádaní lidé ve svém 
na obdiv vystavovaném blahobytném životě. Bosáci tak trochu připomínají
hrdiny romantismu, především v tom, že touží po lepším životě, poznání
a především po svobodě. 
Gorkij sám jako typ bosáka ve svých bosáckých postavách tuto touhu zesiluje. 
Nesnáší pasivitu a sám se vždy vytrhne z jejich prostředí. Své bosácké hrdiny
často romantizuje, dává jim něco z epického rysu ruských bylin. Vznáší jimi 
buřičský protest proti otroctví člověka, dožaduje se absolutní svobody, 
burcuje z pout i letargie politického i mravního útlaku člověka. Zároveň 
přímo i nepřímo obžalovává celou společnost, ve které bosáci nemohou 
svou energii proměnit v užitečnost  a nemohou si najít své místo v životě. 
Tím svým způsobem vede i skrytou polemiku proti pokoře ,,božích lidí" 
Tolstého a především Dostojevského. Gorkého bosáci zdvihají naopak 
odboj proti společnosti ve jménu své individuality a osobních práv.
Bosáckých povídek a částečně i veršů napsal Gorkij především 
v 90. letech 19. století větší množství. Psal je v duchu jakéhosi 
revolučního romantismu. Jedná se například už o zmíněnou povídku
,,Makar Čudra",nebo další,,Jemeljan Piljaj"  ve které nalézá jiskru dobra
 i v nejzatvrzelejším  člověku chystajícím se vraždit a loupit. 
V povídce ,,Čelkaš" vypráví v podstatě skutečný příběh oděského bosáka 
Grišky Čelkaše o tom jak si s sebou vzal na loupeživou výpravu pomocníka 
Gavrilu, u kterého byl původní strach z krádeže vystřídán touhou po penězích 
a nakonec touhou nedělit se s Čelkašem a zmocnit se celého lupu. Snaží se 
Grišku Čelkaše proto zavraždit, ale jen ho poraní a zraněný Čelkaš 
ho nakonec přemůže a aby nasytil Gavrilovu mamonářskou selskou 
duši hodí mu s opovržením všechny peníze se slovy: ,,Jdi nemehlo a jez kaši". 
K bosáckým povídkám patří i příběh nevěstky, proklínající život o hladu a zimě,
která však soucitně zahřívá pod převráceným člunem v deštivé noci 
chlapce bez peněz, jídla i přístřeší-povídka ,,Jednou na podzim". Známá povídka
,,Stařena Izergil" má až baladický ráz, když stařena vypráví krásné báje starých 
časů a silné legendy, ve kterých teskní po dávno zašlých silných a krásných lidech. 
Vypráví legendu o Daňkovi, který vedl kočovný kmen z bažin, ze tmy a poroby, 
ale lidé z kmene ho chtěli zabít pro délku a námahu té cesty. I roztrhl si Danko 
rukama hrud, vyňal z ní srdce a zvedl je vysoko nad hlavu. Planulo jasně jako 
slunce láskou k lidem. Hořícím srdcem osvětlil Danko lidem cestu, vyvedl
je z temnoty a pak zemřel.
Krymská legenda ,,O chánu a jeho synovi" končí násilnou smrtí dívky, 
které se ani otec ani syn nemohou vzdát. Proto ji svrhnou ze skály do moře a otec 
se pak zabije sám: není - li láska, není život.
Podobně symbolické jsou další známé povídky: ,,Píseň o bouřlivákovi", 
který symbolicky přivolává revoluci a především ,,Píseň o Sokolovi", 
ve které statečný Sokol, jenž navzdory všem zbabělým a vypaseným
Užovkám až do poslední vteřiny svého života touží po vysokých výškách, 
skalách a mořských prostorech.  Uvedu ještě alespoň názvy některých dalších 
Gorkého povídek z 90. let: ,,Legenda o malé víle a mladém pastevci",
,,Konovalov", ,,Bývalí lidé", ,,Malva", nebo ,,Manželé Orlovovi".

Napsat komentář