Parní stroj a změny v dopravě

Když ke konci 18. století vynalezl britský fyzik James Watt parní stroj, znamenalo to do budoucna

výrazné změny především v dopravě. Ty se ovšem ve velké míře prosadily až v následujícím 19.století, kterému také říkáme ,,století páry“.

V tomto století se cestování výrazně zrychlilo, a svět se tak o hodně zmenšil. Parní energie se využívala k dopravě po zemi i po vodě, přepravovala lidi i zboží. Doba velkých stěhování se překrývala s otevřením mezinárodních trhů. Když byly vynalezeny první parní lokomotivy, začaly nejlepší a nejrychlejší dostavníky jezdit po vylepšených cestách. Koně však nemohli soupeřit s motorem poháněným parou, stejně tak jako špičkové plachetnice nedokázaly konkurovat novým a silnějším parolodím.

Rychlost byla vzrušující sama o sobě a brzy se stala samozřejmostí. Stejně tak hromadná přeprava surovin, jako železa a uhlí -bez nichž by se železnice neudržely v provozu.

,,Železní oři“ se proháněly po železných cestách. Vliv železnice se projevoval tak mocně, že anglický romanopisec William Makepeace Thackeray napsal: ,,My, kteří jsme žili před železnicí a přežili starý svět , jsme jako Noemova rodina, která vystupuje z archy.“

Na konci 19. století, kdy páře začala konkurovat elektřina , byly na větší části zeměkoule položeny kolejnice. V té době již pára poháněla třičtvrtiny britského loďstva, které tehdy představovalo téměř polovinu světové lodní tonáže.

Velká Británie také jako první přišla s budováním železnic a parních lokomotiv. Brit George Stephenson zkonstruoval jednu z prvních parních lokomotiv s názvem ,,Locomotion“. Ta zahájila provoz na první veřejné železnici na světě a Stephenson se stal britským národním hrdinou.

Roku 1825 přepravil jeho parní vlak náklad po šestnáctikilometrové trati ze Stocktonu do Darlingtonu.

Knejoslavovanější události v počátcích dějin železnice došlo 15. září roku 1830, kdy bylo vybrané publikum svědkem otevření železniční linky mezi velkoměsty Liverpoolem a Manchesterem.

Tento stavitelský triumf spojil námořní přístav s 64 kilometrů vzdáleným průmyslovým městem.

Byla to však tehdy nevídaná rychlost Stephensonova vlaku, která dosahovala téměř padesáti kilometrů za hodinu,která na přihlížející diváky nejvíce zapůsobila.

Na celou událost vrhla stín nehoda, když jedna z osmi lokomotiv, které tehdy celou trat při zahajovacím dni projely, přejela a usmrtila liverpoolského poslance.

Luboš Hora-Kladno

Napsat komentář