Kronikář Kosmas sice ve své kronice jméno Krok uvádí, ale je k němu vyloženě skoupý. Udává v podstatě jen to, že nastoupil jako vládce po době bezvládí, ale v kronice už není ani zmínky o tom, jak dlouho vládl a o jeho údajném založení pražského Vyšehradu už vůbec nic. Podle Kosmy měl sice Krok svůj hrad/ve skutečnosti hradiště/, ale nikoli na Vyšehradě, ale někde na Berounce u osady Zbečna. /Pozústaky tohoto hradiště nebyly nikdy nalezeny a spojovat ho s hradem Krakovcem -ležícím stejně jako Zbečno na Rakovnicku může jen historický negramot/.
Kosmas také neudává žádný příbuzenský vztah mezi Krokem, Čechem a Lechem a neví vůbec nic o údajném založením Vyšehradu. Podle Kosmy měl Krok opravdu tři dcery-Kazi, Tetu a Libuši. Je zajímavé, že Tetě a Libuši Kosmas přisoudil jejich vlastní hrady /pozústatky slovanského hradiště Tetín archeologové skutečně našli u Berouna a slovanského hradiště Libušín u Kladna, ale obě se časově přímo neshodují s dobou v níž měly Teta i Libuše žít./ zatímco nejstarší Kazi zůstala v jeho kronice bez vlastního hradu.
Hrad Kazín sice ve své fantazii zbudoval už kronikář, řečený Dalimil, ale jeho pozústatky nebyly archeology nikdy nalezeny. Libušín má oproti Tetínu z archeologického hlediska jednu velkou přednost. Na obou místech vyrostla opevněná hradiště sice až v 9. století, ale na Libušíně archeologové nalezly některé kultovní slovanské přeměty již ze 7. století což by odpovídalo době kdy by zde měla, nebo mohla žít kněžna Libuše. Podle Kosmy také právě z Libušína/a nikoli Vyšehradu/ věštila Libuše budoucí slávu Prahy. A odtud také vyslala bájné poselstvo do severočeských Stadic pro svého budoucího manžela a knížete od pluhu-Přemysla. Že by na těch prastarých pověstech přece jen něco bylo, když i archeologové se v drobnostech mohou v něčem shodovat….?
Postavě samotného Kroka se ani pozdější kronikáři příliš nevěnují, ale o to více je zajímají jeho dcery -zejména nejstarší Kazi a nejmladší Libuše. Ke Kazi se také váže následující Jiráskova pověst.