90. léta – další názorový vývoj Gorkého a počátky literární tvorby

4.část

Píše se rok 1888. Rok ve kterém Alexej Peškov dovršil svých dvaceti let. 
Dnes bychom snad řekli, že se ocitl na prahu dospělosti. Ale Peškov je díky 
bohatým a neradostným životním prožitkům a zkušenostem vlastně 
dospělým už dávno. Na podzim toho roku pracuje jako dělník na dráze 
v Caricynu/později Stalingradu, dnes Volgogradu/, brzy nato jako hlídač 
skladů na stanici Dobrinka.
Peškov tehdy trpěl jakýmsi ,,fanatizmem" poznávání." Střídal prostředí, 
všude nahlížel a nijak se nešetřil. Dalšími Peškovovými stanicemi nejen
na železnici, ale i v životě byly Borisoglebsk a Krutaja, kde z dělníka
,,povýšil" na vážného. Zde také působil v sebevzdělávacím kroužku 
a společně s třemi kolegy se nadchl idejemi Lva Tolstého. Dokonce
slavnému klasikovi napsal dopis a pokusil se s ním setkat. To se 
ale nepodařilo a k prvnímu setkání Lva Tolstého a již ne Peškova, 
ale Maxima Gorkého došlo až zhruba o 10 let později.
Ve svém dalším životě v 90. letech 19. století pak znovu často střídal 
zaměstnání/vesměs většinou dělnická/ i prostředí a získával nové a nové
poznatky a cenné životní zkušenosti.  Objevuje se v Moskvě, pak znovu 
v rodném Novgorodě, kde je dokonce pro podezdřelý styk s politickými 
vyhnanci na měsíc uvězněn a dán pod policejní dozor. Na přelomu 
80. a 90. let 19. století navštěvuje spisovatele V. G. Korolenka, 
známého svou literární bojovností proti každému útisku. 
Tomu ukazuje svůj snad první větší literární pokus - báseň 
,,Píseň o starém dubu." Když mu Korolenko vysvětlil, že báseň 
je špatná, přestal Peškov zhruba na dva roky psát. Našel si už méně 
tělesně náročné místo písaře u advokáta Lanina, který v něm poznal 
nadaného mladého muže a umožňoval mu další sebevzdělání.
Mladý Peškov se však v první polovině 90. let také ,,potácel" mezi 
různými proudy a tápal v ruské literatuře, plné sporů o cestu k lidu. 
Všechny myšlenky naplňovaly jeho hlavu k prasknutí, pronásledoval 
ho zmatek, fantastické vidiny a obrazy, byl klubkem protikladů
a těžkých prožitků. Přitom byl posedlý energií, s níž bez ustání hledal síly,
které by byly schopny přetvořit život. Díky tomu se polonemocný a 
polozbavený rozumu  znovu vydává na toulky  ohromným Ruskem. 
Putuje Povolžím, donskými stepmi, pracuje ve Voroněži, Kursku, 
Charkově, Jekatěrinoslavi, prochází stepními městy a vesnicemi, 
pracuje v říčních i mořských přístavech, které představují ohniska
útisku a bídy. Poznává přitom velké množství nejrůznějších lidí. 
Brzy se objevuje v oblasti Černomoří, odkud se dostává až na Kavkaz. 
V listopadu 1891 dochází až do Tiflisu/dnešní gruzínské metropole Tbilisi/. 
Právě v Tiflisu pak dělá své vlastně úplně první literární kroky a píše povídky
již pod pseudonymem Maxim Gorkij. Gruzínský Tiflis, velkolepá příroda
Gruzie a Kavkazu , romantická jadrnost gruzínského lidu dávají popud 
k tomu, že z tuláka se začíná postupně stávat spisovatel. První povídka 
,,Makar Čudra" je mu otištěna v tifliském časopisu ,,Kavkaz" 
začátkem podzimu 1892.Brzy následují povídky další označované jako 
tzv. bosácké povídky a částečně i básnické pokusy.
První povídky Gorkého, jsou ze stejné látky jako jeho dosavadní 
neradostný život. Jsou reálným líčením ruské sociální bídy, kterou Gorkij 
prožil ,, sám na svém těle" i ve svém okolí. Gorkij začíná svěřovat papíru život,
který dosud poznal téměř ve všech vrstvách ruské společnosti, zejména 
mezi nejubožejším lidem z něhož sám vyšel, mezi bosáky, řemeslníky, 
studenty, mužiky, dělníky, ale i inteligencí, statkáři, kupci. Gorkij začíná 
vidět velký celospolečenský problém v tom, že inteligence se odtrhla 
od lidu, jak sám uvádí k neštěstí svému i neštěstí lidových vrstev. 
Ústy Lva Tolstého mluví mnohamilionová masa ruského lidu s nenávistí 
proti pánům, ale Gorkij jde ve svém díle dál  a mění již tuto nenávist 
v nesmiřitelný boj. Důvod, proč Gorkij názorově/nikoli umělecky/Tolstého 
podle mého subjektivního názoru předčil / je prostý: Šlechtický statkář Tolstoj, 
nemohl poznat životní trýzeň zuboženého proletáře. Proto zatímco Tostoj 
ve svých dílech vyznává především trpělivost, pokoru, své typické 
,,neodpírání zlému", Gorkij naopak již vyzývá k nesmiřitelnému 
boji-boji proti útisku,  k boji utlačovaných proti utlačovatelům.
V devadesátých letech 19. století spolupracuje Gorkij s různými časopisy
/např. ,,Ruské noviny", ,,Ruské bohatství", ,,Samarské noviny", 
,,Nižgorodský list". Píše tam vesměs své bosácké povídky-první větší 
povídka má název ,,Čelkaš". Ve druhé polovině 90. let prochodí Gorkij
téměř celé Rusko/dostane se podobně jako Čechov až na Sachalin/.
Prožívá další a další nezapomenutelné životní zážitky, ze kterých 
pak ve svých dílech čerpá. Zároveň je tím ale podezřelý, tím spíš, 
že ve svých povídkách a článcích je velmi kritický, vyzývající k boji 
a proto je zatčen a eskortován do Tiflisu , kde je pak nějaký čas vězněn 
ve starém zámku. Právě v Tiflisu si sám dává pseudonym Maxim Gorkij, 
pod kterým pak už píše své bosácké povídky.
Když po propuštění v roce 1901 přijíždí do Petrohradu, má za sebou 
již množství časopisecky vydaných povídek. Jejich soubor vyšel 
v první Gorkého knize ,,Črty a povídky" vydané roku 1898 v době, 
kdy právě seděl ve vězení. 

Napsat komentář