Každý desátý člověk v České republice žije se zdravotním postižením.

Invalidní důchodci III. Stupně v nevýhodě oproti důchodcům starobním

10. 1. 2017

Již celých 23let pobírám plný invalidní důchod (dnes důchod III.stupně), a to nepřetržitě. Moje první částky tohoto důchodu začátkem devadesátých let minulého století činily nějaké tři tisíce korun měsíčně. Samozřejmě, že postupem času se tato částka několikanásobně zvýšila /současně ovšem několikanásobně vzrostly ceny výrobků a především služeb./ Osobně dnes pobírám po posledním zvýšení od 1. ledna 2017 cca 8 100 Kč. To je částka se kterou se dá vyjít jen s potížemi i odříkáním. Naštěstí si mohu něco přivydělat v neziskové organizaci Dobré místo, a tak na tom ještě nejsem úplně nejhůře. Co ale ostatní invalidní důchodci III. stupně? Někteří mají důchod snad ještě nižší než já. Navíc se někdy jedná o invalidy, kteří za pro ně nezbytné léky musejí doplácet až nestydaté částky. Jak mají vyjít oni? Jak mají z této ,,almužny" zaplatit drahý nájem/pokud vůbec mají vlastní byt/, inkaso, potraviny, ošacení i další věci nezbytné pro i ten nejskromnější život?

Ale chtěl bych se věnovat především jinému problému takových lidí, kterým je neúměrně předražená doprava. Štěstí mají ti invalidé, kteří vlastní průkazku ZTP, nebo ZTP+P. Ti mají dopravu téměř zadarmo. Ale co ostatní důchodci, kteří ji nevlastní? Pravda na vlakovou a městskou dopravu si mohou pořídit také průkazku a platí pak za každou jízdu poloviční částku. Ovšem třeba na železnici za takovou průkazku musí každý rok zaplatit 550 Kč. Přitom železniční doprava ustavičně podražuje. Její služby cestujícím se ale přitom vůbec nezlepšují. Vlaky mají častá zpoždění, jezdí na některých úsecích přeplněné, a to už ani nemluvím o velmi častých tzv. výlukách, kdy je nahrazují autobusy.

O městské dopravě doma na Kladně se nemohu dost dobře vyjadřovat, protože po městě chodím všude pěšky, případně jezdím na kole. Vím jen to, že kdybych městskou dopravu používal, musel bych si též pořídit průkazku za jistou peněžní částku a pak bych mohl jezdit za poloviční jízdné, u nás na Kladně to znamená za osm korun. Když už jsem u městské dopravy pak bych chtěl vyjádřit svůj názor. V Kladně starobní důchodci od 65 let mají jednu jízdu za pouhou jednu korunu a od 70 let již zcela zadarmo. Přitom jejich pohyblivost je mnohdy lepší než u důchodců invalidních, kteří na takové výhody nemají pouze požadovaný věk. Kromě toho se na Kladně lidem od 70 let zcela odpouští každoroční platba za odvoz odpadu, která se mimochodem ustavičně také zvyšuje.

A ta největší nevýhoda invalidních důchodců oproti starobním je v možnosti si k důchodu přivydělat. Zatímco starobní důchodci běžně takzvaně přesluhují a pracují i po přiznání starobního důchodu, anebo si dočasně k důchodu přivydělávají, invalidní důchodci a ti psychiatričtí, ke kterým patřím i já, nemohou žádnou práci sehnat.

Nemohu se tedy nezeptat? Kdo potřebuje finanční pomoc více? Pětasedmdesátiletý člověk, který má již ze dřívějška dostatečně našetřeno, a je finančně vlastně zajištěn, nebo dejme tomu pětatřicetiletý invalida, který navíc třeba právě založil rodinu a má děti v péči?

Luboš Hora-Kladno
Luboš Hora

Luboš Hora

Poslední články autora

Má zranění ze sportu 472x, 21.7.2016
Moje typy psychoterapie 649x, 21.7.2016
Seriál o fobiích I 349x, 7.3.2017
Nejsem somaticky nemocný 331x, 9.3.2017
Seriál o fobiích III. 211x, 21.3.2017
V Peer Klubu je mi dobře 211x, 19.4.2017
Jarní příroda je Chrám 176x, 19.4.2017
Tolstoj nebo Gorkij? 167x, 19.4.2017
Kouření z jiného pohledu 134x, 11.7.2017
Musím vydržet 114x, 11.7.2017
Nedostatek pohybu je hrob 65x, 27.7.2017
Mám strach o maminku 67x, 27.7.2017
Z deprese do deprese 47x, 2.8.2017
Zubní protézy 102x, 2.8.2017
Znovu naražená žebra 81x, 5.9.2017

    Přidat komentář...

    Naši partneři:

    Helpnet Green Doors Fokus Praha Časopis Vozíčkář Časopis Vozka Časopis Psychologie Dnes Bayer

    Spolek Dobré místo, z.s.© 2011-2017 Lidé mezi lidmiZdravotně-sociální portál |