Každý desátý člověk v České republice žije se zdravotním postižením.

Dráhy zdraží. Jejich služby tomu neodpovídají

8. 12. 2017

Koncem letošního roku opět podraží jízdné na Českých drahách. Sice se zdražuje jen o malá procenta, ale zato prakticky každoročně. Hodně lidí je na cestovném ať už u vlaků, nebo autobusů vyloženě závislých díky dojíždění do zaměstnání. Jen od nás z Kladna takto pravidelně dojíždí do Prahy asi 20 000 občanů. Platy v hlavním městě jsou sice snad u některých profesích vyšší, než jinde. Ale o co více dojíždějící lidé do Prahy za prací vydělají, o to více každoročně utratí za dopravu.

Tomu, kdo vydělá hodně se to sice stále vyplatí. Ale co mají říkat ti, kteří mají platy malé a v místě bydliště zaměstnání nenajdou. Pro srovnání za jeden normální lístek Z Kladna do Prahy a zpět budou cestující platit již téměř 100Kč. Za předlistopadového režimu vyšel tentýž lístek na 10 Kč. Dobře si ceny pamatuji. Za stovku bych tehdy dojel až na Moravu, ne-li na západní okraj dnešní Slovenské republiky. Ceny se od listopadového převratu tedy zdesetinásobily. Pravda zmnohonásobily se i výplaty a jiné příjmy, jako důchody. A právě důchodci, pokud nevlastní průkazku ZTP, jsou na nestydatých cenách za jízdné biti nejvíce. Stále platí to samé. Kdo má vysoký důchod, aspoň takových 15 000Kč, stále si nemusí stěžovat. Znám ale lidi s důchodem nižším než 5000Kč. Ti už si někam prakticky vyjet nemohou, i kdyby to bylo třeba jen několik desítek kilometrů. Pravda, mohou si na rok koupit tzv. IN-50 kartu a jezdit pak za poloviční jízdné. Ale cena této jednoroční karty také není zrovna nízká. Těm, kteří cestují vlakem jen občas, se tuto kartu pořizovat určitě nevyplatí. Dráhy tedy budou opět zdražovat jízdné. Sám jezdím vlakem několikrát týdně. Mám tedy dobrou možnost zhodnotit kvalitu cestování. Od nás z Kladna lze cestovat vlakem pouze na tři směry. Je to na Prahu, na Rakovník a na Kralupy nad Vltavou. Všechny tři tratě měly během letošního roku výluku. Ty na Kralupy a Rakovník až několikatýdenní. Není zrovna příjemné cestovat kus cesty vlakem a pak pokračovat autobusem. Často přitom dochází ke zpoždění. To nevyhovuje především lidem cestujícím do zaměstnání. Z Kladna do Prahy a zpět jezdí vlaky v době dopravní špičky přeplněné. Vagony jsou někdy přetopené, jindy je v nich zima. A zpoždění? Ta bývají i v době, kdy momentálně výluky nejsou. A České dráhy přitom ustavičně zdražují. Odpovídá ale stoupajícím cenám za jízdné samotná kvalita cestování?

Luboš Hora-Kladno
Luboš Hora

Luboš Hora

Poslední články autora

Má zranění ze sportu 578x, 21.7.2016
Moje typy psychoterapie 793x, 21.7.2016
Seriál o fobiích I 478x, 7.3.2017
Nejsem somaticky nemocný 427x, 9.3.2017
Seriál o fobiích III. 348x, 21.3.2017
V Peer Klubu je mi dobře 323x, 19.4.2017
Jarní příroda je Chrám 275x, 19.4.2017
Tolstoj nebo Gorkij? 282x, 19.4.2017
Kouření z jiného pohledu 237x, 11.7.2017
Musím vydržet 231x, 11.7.2017
Nedostatek pohybu je hrob 125x, 27.7.2017
Mám strach o maminku 129x, 27.7.2017
Můj názor na bezdomovce 147x, 2.8.2017
Z deprese do deprese 149x, 2.8.2017
Zubní protézy 298x, 2.8.2017
Znovu naražená žebra 300x, 5.9.2017
Můj názor na alkoholiky 737x, 1.11.2017
Nevzdávej se 118x, 1.11.2017
Gaučáci 58x, 8.12.2017
Silvestr v Sadské 16x, 4.1.2018

    Přidat komentář...

    Naši partneři:

    Helpnet Green Doors Fokus Praha Časopis Vozíčkář Časopis Vozka Časopis Psychologie Dnes Bayer

    Spolek Dobré místo, z.s.© 2011-2018 Lidé mezi lidmiZdravotně-sociální portál |